Flysertifikat og økonomi: Finansiere flygerutdannelsen

Norsk luftfart har vært i vinden de siste årene. Norwegian er et av verdens raskest voksende flyselskaper, og veksten ser ikke ut til å bremse med det første. Nordmenn reiser faktisk mer enn noe annet folkeslag i verden, og det spås at behovet for piloter vil bli raskt økende i tiden som kommer.

Men det koster å utdanne seg til å bli pilot. I Norge er det svært få utdanningsinstitusjoner som tilbyr pilotlappen. Forsvaret virker som den mest sannsynlige løsningen her hjemme. Men det er et trangt nåløye for å komme inn på forsvarets pilotutdanning. I tillegg binder du deg til militær tjeneste i flere år dersom du blir så heldig å bli tatt inn.

Derfor skal man ofte utenlands for å bli pilot. Og det koster mye penger.

Hva er utfordringene med å ta opp lån uten sikkerhet for å finansiere utdanning?

I realiteten finnes det to klare utfordringer:

– Rentekostnader.
– Planlagt nedbetalingstid – med hovedvekt på fradrag fra første måned.

Rentekostnadene over tid

La oss begynne med renteproblematikken. Det er betydelig billigere å ta opp et studielån via Statens Lånekasse for Utdanning enn det er å skaffe penger på en annen måte. Dette er realiteten selv om man klarer å få innvilget det billigste forbrukslånet.

Anbefalt innhold: Hvilke beløp forbruksbankene er villige til å låne deg.

I tillegg skal man betale opprettelsesgebyr samt terminkostnader når man tar opp lån uten sikkerhet. Dette er ikke kostnader man trenger å tenke på hvis man søker studielån.

Betal tilbake så kjapt du klarer

De fleste norske forbruksbanker gir deg mulighet til å betale ned lånet over veldig mange år. Faktisk tilbyr enkelte banker opptil 15 års nedbetalingstid. Fordelen med lang nedbetalingstid er at du betaler små avdrag hver måned. Dermed har du større økonomisk frihet. Ulempen er at lånet blir dyrere. Rente- og terminkostnadene øker i takt med lånets varighet.

Til slutt kan vi også nevne at det ikke er sikkert banken innvilger lånet ditt. Pilotutdanningen er dyr, og man skal ha rimelig høy inntekt for å få godkjent et forbrukslån som dekker alle kostnader.

Hvor mye kan man få i støtte av Statens Lånekasse for Utdanning?

Et kjapt Google-søk viser at flere pilotskoler i utlandet er godkjent av Lånekassen. Det betyr riktignok ikke at de kan låne deg hele summen som kreves. Pilot.no har laget et regnestykke som viser hvor mye du blir nødt til å finansiere selv. Eller så kan du vurdere å finansiere lappen med penger du låner fra fremmede (les saken hos tu.no)

Utdanningen koster total 970,000 kroner. Hvis du følger dette utdanningsløpet vil du selv måtte stå for 105,000 kroner selv. Da blir du enten nødt til å spare eller låne penger.

Kan jeg få støtte av utenlandske statlige institusjoner

Veldig mange som studerer i utlandet lurer ofte på om det er et alternativ til Lånekassen. Problematikken ble ekstra synlig da mange utenlandsstudenter tapte penger på en svak norske krone.

Det korte svaret er: nei, det er ikke mulig å få støtte fra andre land. Du kan selv tenke deg risikoen ved å gi penger til utenlandsstudenter. Sannsynligheten er stor for at de returnerer til hjemlandet når de skal begynne å jobbe. Sånn er det også for de fleste norske piloter. Til tross for at mange utdanner seg i USA, så begynner de fleste å jobbe for europeiske flyselskap når de er ferdigutdannet.

Pilotutdannelse og finansiering: et sammendrag

Det er dyrt å bli pilot. Og Lånekassen dekker kun deler av skolepengene. Derfor er det viktig at du for alvor tenker over finansene før du søker deg til en slik utdannelse.

Husk på at det er viktig å starte planleggingen tidlig. Det kan være verdt å ta et ekstra ”fri-år” for å spare opp nok penger. Hvorvidt du er 26 eller 27 år når du er ferdig spiller egentlig ikke så stor rolle.